Tuesday, 11 December 2012

abah...

           tadi petang aku sempat kol abah untuk tanya khabar dia.. sayu je hati aku bile dengar suara abah.. terubat dan hilang sikit rindu dan perasaan risau aku kat abah.. bagi aku abahku adalah lelaki yang paling aku hormati, segani dan takuti sejak dari aku kanak-kanak, sekarang dan selamanya. dulu masa aku kecik, abah sangat garang tapi tak pernah pulak aku kene rotan walaupun masa tu aku nakal sangat.. tapi sekarang, bila aku dah dewasa aku rindu pulak untuk dimarahi.. tambah-tambah sekarang, bila abah aku dah sakit dan disahkan menghidap penyakit kanser paru-paru tahap 4. 

sekarang dia dah tak bermaya untuk bercakap, apatah lagi untuk menegur dan memarahi aku kalu aku ada buat salah.. sedih hanya Allah je yang tahu, bila aku dapat tahu pasal penyakit abah aku.. bertambah sedih bila abah aku tak nak bagitahu pasal penyakit dia kat aku pada mulanya.. :'(

setiap kali aku kol abah, mesti aku akan dengar abah batuk-batuk dan sesak nafas setiap kali nak mengeluarkan kata-kata..

hari tu, masa aku dalam bas untuk bertolak balik ke shah alam, aku kol ma aku sebab masa tu ma kat hospital temankan abah aku sebab abah kene tahan kat hospital kerana paru-paru berair (disahkan kanser paru-paru berair) aku sengaja tak nak kol abah aku.. bukan aku tak nak cakap dengan abah, tapi sebab aku tak cukup kuat untuk dengar suara dia yang tengah lemah dan sesak nafas. tapi abah aku pulak yang jawab panggilan aku...

ni antara perbualan aku dengan abah aku...

                    aku    : assalamualaikum
                    aboh  : waalaikumussalam
                    aku    : laaa.. aboh, ingat ma yang jawab. mana ma? (cuba kawal suara 
                               aku sebab sebak dengar suara abah yang sangat perlahan dan
                               lemah)
                    aboh  : ada ni tepi aboh.. saje aboh nak cakap ngan ishah.
                    aku    : ohh, ishah dah naik bas ni. saje telefon nak bagitau.
                    aboh  : yea..ishah hati-hatilah kat sana. ishah maafkan aboh kalu aboh 
                               ada salah dan silap.. mane tahu takot tak sempat aboh nak mintak 
                               maaf  ngan ishah
                    aku    : (senyap.. hanya mampu menahan sebak dan mengalirkan air mata)

                                                            --------------------------------

bila aku ingat balik perbualan aku dengan abah aku, mesti aku akan sedih dan mengeluarkan air mata. apa yang aku takut sekali, bila aku terpaksa bersedia untuk kehilangan abah aku nanti.. cuma, aku tak tahu cepat atau lambat.. dan aku berharap, aku yang pergi dulu, sebelum abah dan ma aku yang pergi.

bagi aku, abah aku adalah lelaki yang terhebat pernah aku jumpa dan kenali dan tiada siapa dapat menggantikan abah aku untuk selama-lamanya... ishah sayang abah sangat-sangat :'(



1 comment:

  1. Skang ni aishah kene byk bersabar n bykkan berdoa kpade Allah supaye abah aishah pulih dri penyakit..sye pham mcmmne perasaan aishah itu semue ujian dri Allah die nk tgk mcmmne tahap kesabarn aishah..bersbr la aishah k..inyaallah dgn keizinan Allah abah aisyah akan pulih dri penyakitnye:-)amin

    ReplyDelete